tisdag 10 april 2012

Dag 22 – Det här upprör mig - Bloggutmaning

Varnar redan på förhand om att det kan bli långt! Det finns en hel del som gör mej upprörd!

Uppfödare som inte har koll på vad de håller på med, folk som har hundar utan att tänka på hundens bästa, folk som har hundar som bara redskap, oärlighet, lathet, överlägsenhet osv. Som ni ser kan listan göras lång. Vet själv inte riktigt i vilken ända jag ska börja...

Vi kan ju börja med uppfödare!
Jag har lite svårt att förstå varför man man medvetet dubblerar fel på t.ex ögonen eller om man märker att tiken lämnar efter sej olika sjukdomar så varför fortsätter man då aveln med denna tik?
Sedan kan jag få många gånger skrämselhicka då man ser hur vissa inte ens har ögonspeglat då det tar valpar, eller förfalskar pappren så att de ska få djuren registrerade!

En annan sak som stör mej är då folk skaffar hund men inte riktigt orkar med ansvaret som krävs för att ha just den rasen om det så gäller hälsa, trimning, skolning eller annat så är det lika oförsvarbart! Jag anser att då man skaffar hund och väljer ras så ska man väl nog läsa på såpass att man vet vad som krävs av en som hundägare med just den rasen!

Sedan så kan jag heller inte förstå de som bara har hundarna som redskap, endera undanhåller att hunden får medicin eller inte medicinerar sin hund för att den ska få tävla. Är tävlingar verkligen så viktiga att man måste förbise hundens välmående? Eller är tävlingar så viktiga att man trots antidopinglagar fortsätter att tävla trots att hunden är på medicin?

Sedan kommer vi till bonusbarn! Går man in i ett förhållande var det finns barn sedan tidigare så måste man ju vara medveten om att även barnen kommer med i "paketet". Det går inte bara att skjuta det från sej och säga "det är dina barn". Är man inte beredd att sköta barnen i fråga eller ta lite ansvar för dem så bör man nog tänka sej för innan man ger sej in i det förhållandet!

Då kommer vi till vissa utställningsdomare. Speciellt de som inte är insatta i rasen så hur kommer det sej att vem som håller i andra änden av uställningskopplet gör så stor skillnad? Jag har förstått det hela så att det är hunden de bedömer och inte vem eller vad som visar hunden!

Jag vill även ta upp detta med överlägsenhet. Bara för att folk har pengar, högt uppsatta jobb eller något annat motsvarande så betyder väl inte det att man bör se ner på sina medmänniskor?

Detta är nu några saker som gör mej aningen upprörd, det finns mycket mera men vi sparar det till någon annan gång!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar