torsdag 15 mars 2012

Traditioner

Med det kommande bröllopet så har ju ordet traditioner kommit upp både en och annan gång. Varför vissa saker är så viktiga medan andra är mindre viktiga. Traditioner finns det ju i mängd och massor så varför är det bara vissa som är betydelsefulla för en själv?

Att gifta sej i kyrkan verkar vara en sådan tradition som både jag och min sambo tycker att är viktiga trots att ingen av oss egentligen är riktigt troende.

Nästa tradition jag kommer att tänka på är jul. Själv vet jag att jag känner inte att det är jul om inte vissa maträtter finns på bordet trots att jag inte är så överförtjust i rätten. Visst finns det ju gränser som t.ex lutfisk är en sak som jag aldrig skulle tillreda, servera eller äta mera.

Vad är det egentligen som bestämmer vad som är betydlsefullt eller inte med traditioner. För visst är det så att man gör en hel del som man egentligen inte gillar bara för att det hör till?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar