torsdag 31 maj 2012

Hunduppfostran

Med alla skriverier om Ceasar Milan, Victoria Stilwell, Fredrik Steen osv så kan jag bara inte låta bli att skriva lite själv vad jag anser om detta ämne!

Vad jag själv har mest problem med att förstå är varför man måste välja en framför den andra? Jag har ingen favorit bland alla dessa hundskolare (det finns ju naturligtvis fler, men dessa har det ju skrivits mest om nu).

Jag uppfostrar mina hundar på det viset att jag berömmer rätt beteende och korrigerar fel beteende, då får folk säga vad de vill. Jag anser också att hundar är ett flockdjur och att de inom flocken har rangordning samt att det är jag som har det slutgiltiga ordet!

Jag tycker inte att det är fel att efter 3-5 sitt-kommandon milt ge hunden ett litet tryck på baken för att få den att förstå vad jag menar. Jag tycker heller inte det är fel att vara övertydlig i mina kommandon!

Dock tycker jag absolut inte att man måste vara elak åt sin hund, det är inte nödvändigt att ta till hårda metoder slag och sånt för att få den att lyda.

Jag håller varken Ceasar eller Victorias metoder som bättre, de har båda saker som jag ogillar samt gillar. Jag förnekar inte att Ceasar kan ta till för hårda metoder, men tycker heller inte att Victorias sätt att ge lugnande mediciner är någon hållbar lösning.

Jag tycker att man kan tänka själv och ta de delar man tycker om medan man kan lämna bort sådant man ogillar om man ska ta till sej någons metoder!

Sedan får man inte glömma att även hundar är individer och de fungerar på olika vis! Den metod som fungerar på en hund behöver nödvändigtvis inte fungera på nästa. Man måste ju kunna anpassa träningarna efter hur hunden fungerar och inte bara stirra sej blint på vissa metoder!

Jag kräver lydnad av mina hundar men det i sin tur betyder inte att jag är elak utan att de vet att mitt ord är lag. De vet att rätt beteende betyder beröm och att felbeteende korrigeras tills det blir rätt beteende. Skäller min hund så visst sjutton säger jag åt den att vara tyst, jag väntar inte ut den tills den tystnar och då först ger berömmet. Visst det sägs att den själv listar ut att då den är tyst får den beröm, men den lär sej ju då också att den får skälla tills den själv väljer att tystna!
Jag förespråkar också på mina kurser att man bör lära känna sin hund för att undvika fel beteende, man ser oftast på en hund när det kommer att "barka av" och redan då bör man ju avleda uppmärksamheten för att undvika en "fel situation", men är det nu så att det hinner gå för långt så måste man ju på något vis få hunden av lägga av med sitt beteende som är oönskvärt. Hur det då går till är helt beroende på situation.

Jag anser också att man ska vara konsekvent med sin hund, speciellt vid inlärning. Man kan inte ena dagen låta den dra medans nästa dag kräva att den inte drar. Efter att hunden vet vad inte dra betyder kan man ju bra lära in den så att den med TILLÅTELSE får gå och snusa, markera osv.
Jag anser heller inte att det är fel att låta hunden sitta och ta ögonkontakt före den får tillåtelse att äta, före den går ut eller före den hoppar ur bilen.

Nu säger jag inte att mina hundar är felfria, de har sina fel och brister precis som alla andra!

Jag älskar alla mina hundar och skulle aldrig göra de illa, men kan heller inte godkänna att de uppför sej hur som helst!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar