torsdag 26 juli 2012

Varför simmar du Kati alltid med kläderna på??

Nåja, kanske nu inte alltid, men idag har jag faktiskt simmat med kläderna på!

Varför frågar ni er?

Det kan jag svara på:
  1. Ni tar en apporttokig hund
  2. Köp en ny fågeldummy som är skitskoj enligt hunden
  3. Se till att hunden lär sej bära med ett bra grepp och mitt på "fågeln"
  4. Träna med den i skogen (såväl uppletning som apportering)
  5. Börja träna inför jaktprovet (vattendelen) med att kasta den i sjön
  6. Se till att det blåser åt ett annat håll än in mot stranden
Eftersom Merja då är van samt inlärd att ta greppet mitt på fågel så är det enda greppet hon kan ta och pga att dummyn var våt så "smet" den bara iväg trots många upprepade försök att få tag på "fågeljäveln". Fågeljäveln drev in mot vasskanten (och inte där var vi var förståss) och fastnade där, Merja gör igen några försök och får tag i fågeljäveln. YES! Men nej då trasslar sej såväl fågeljäveln som Merja in sej i en massa sjögräs och vass så de kommer inte loss. Eftersom jag inte har en blekaste aning om hur djupt det är eller hur länge hunden orkar hålla sej flytande så gör jag det som jag antar att alla andra också skulle göra, simmar ut efter hunden och dummyn (också kallad fågelJÄVEL numera).

Trots en liten uppskrämning apporterar Merja fortfarande och matte fick ju sej ett dopp iår också!

Och vad lär vi oss av detta? Joo, nästa gång ta med apportören Ressu eller ha simdräkten på =)




2 kommentarer:

  1. Har en fråga, dock ej relaterat till inlägget.

    Ni var väl oxå upp till Lappland för en tid sen. Ska åka norrut nästa vecka med 11mån. Welsh Springer Spanieln :) funderar på hurdant koppel jag borde ha där på vandringslederna, har du nåt bra tips?

    Här hemma går han i vanligt koppel (vill ej använda flexi ännu då han just har slutat dra) i skogen oftast lös

    SvaraRadera
  2. Hejsan!

    Om du kan ha hunden läst på ställen var det är okej terräng så är lättavtaglig halsband det bästa (vi kör själva med halvstryp och läderkoppel).
    Nu är det ju helt beroende på hurudan vandringsled ni tänkt er på. Vissa går ju över mossar samt vid tvärstup och där är det inte rekommenderat att ha hunden löst.
    Annars om man vill gå med hunden hela tiden i koppel så är väl kanske sele och vanligt koppel att rekommendera!

    Önskar er en riktigt trevlig vistelse i Lappland. Vi längtar redan tillbaka =)

    SvaraRadera